
Kochane Dzieci! Dziś kolejna liczba i cyfra, którą poznamy. Pamiętacie cyfry wywieszone w sali : 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8. Teraz zobacz jak wygląda cyfra :
9
- Zadanie 1
Rozłóż przed sobą 9 kredek w różnych kolorach. Przelicz je liczebnikami głównymi: jeden, dwa, trzy, cztery….. itd. Każdą kredkę dotknij przy przeliczaniu.
Kreśl cyfrę 9 w powietrzu.
- Zadanie 2
Poproś mamę, aby dała ci tacę i wysyp na niej kaszkę manną. Następnie palcem spróbuj napisać 9 (kilka razy). Na końcu otrzep paluszki…..(ALE SUPER).
- Zadanie 3
Rozłóż przed sobą znów 9 kredek w różnych kolorach. Przelicz je używając liczebników porządkowych: pierwsza, druga, trzecia, czwarta……..itd.
Następnie odpowiedz na pytania:
-Jakiego koloru jest druga kredka?
-Jakiego koloru jest piąta kredka?
-Jakiego koloru jest szósta kredka?
-Jakiego koloru jest ósma kredka?
-Jakiego koloru jest dziewiąta kredka?
Karty pracy:
6 latki – cz.5 s. 10-11
5 latki- cz.4 s.17
4 latki – sprawnie przeliczają do 5 i mogą więcej (nawet do 9). Dla chętnych- można narysować kontur liczby 9, mogą wylepiać, np. plasteliną, kulkami itp.
3 latki – sprawnie przeliczają do 4 (mogą więcej)
Ciekawostka:
Już wiesz, jak wygląda 9. Przyjrzyj się jaki kształt ma 9. Pamiętasz cyfrę 6? Zauważ są one do siebie bardzo podobne.
Propozycje WSiP:
- „Latające woreczki” ‒ przygotuj kilka woreczków wypełnionych ryżem lub kaszą. Poproś, aby dziecko przemieściło się z jednego do drugiego końca pokoju z woreczkiem ułożonym kolejno na różnych częściach ciała – głowie, ramieniu, dłoni wyciągniętej do przodu, stopie itp. W drugiej części zabawy ułóż na podłodze ze skakanki, sznurka lub włóczki okrąg lub kilka okręgów jeden w drugim. Ustal linię początkową, poproś dziecko, aby stanęło na linii, a następnie wrzuciło woreczki do okręgu (w wypadku kilku okręgów – do najmniejszego). Możecie ustalić punktację za celny rzut, wspólnie przeliczać zdobyte punkty, porównywać liczbę punktów zdobytych przez różne osoby.
Zabawa kształtuje równowagę i celność dziecka, a przeliczanie zdobytych punktów jest doskonałą okazją do kształtowania umiejętności matematycznych.
- „Wzory z zapałek” ‒ przygotuj ok.20 zapałek. Poproś dziecko, aby rozłożyło zapałki na dwie części tak, żeby w każdej części było tyle samo zapałek (dziecko może rozkładać kolejno zapałki mówiąc „ta jest dla ciebie, ta jest dla mnie”). Z zapałek z jednego zbioru ułóż wzór, poproś, aby dziecko ułożyło taki sam z zapałek z drugiego zbioru. W zależności od możliwości dziecka możesz wykorzystać mniej lub więcej zapałek. Przed przystąpieniem do zabawy możesz poprosić dziecko, aby pomalowało zapałki farbami – zapałki w obu zbiorach powinny być pomalowane w taki sam sposób, aby można było ułożyć wzór, a następnie go odtworzyć.
Pierwsza część zabawy – rozkładanie zapałek na dwie części, ich przeliczanie i porównywanie liczebności – kształtuje umiejętności matematyczne. W drugiej części – układaniu zapałek według wzoru – dziecko kształtuje spostrzegawczość (dzięki czemu przygotowuje się do nauki rozpoznawania liter) oraz sprawność rąk (niezbędną do nauki pisania).
SPISAŁEŚ SIĘ ŚWIETNIE
