Dziś porozmawiamy o kotach małych i dużych.

Niemal wszystkie dzieci fascynują się kotami, które nas otaczają. Właściwie dlaczego miałoby być inaczej. Są one przecież milutkie, figlarne i ogólnie chętne do zabaw z dziećmi.
Czy wiesz, że rodzina kotów jest bardzo liczna i dzieli się na ,,małe koty” i ,,wielkie koty”?
Koty domowe, które żyją wśród ludzi pochodzą od kota nubijskiego zamieszkującego Afrykę. Koty zazwyczaj ,, rozmawiają ” ze sobą stosując język ciała. Kiedy chcą przestraszyć drugiego kota starają się ,,powiększyć” gdy zaś są przestraszone ,,maleją”. Kot, który jest w dobrym nastroju podnosi ogon w górę, jeśli kot macha ogonem na boki oznacza to, że jest podekscytowany, zaś ogon kota zdenerwowanego jest najeżony.
Koty ,,wielkie” egzotyczne jak na przykład ryś potrafią mruczeć, lecz nie potrafią ryczeć. A koty jak tygrys i lew potrafią ryczeć, lecz z reguły nie mruczą. Tygrys to jeden z największych kotów świata. Spędza on 18 godzin dziennie śpiąc. Jest mięsożercą. W przeciwieństwie do lwów tygrysy żyją w samotności.
Afrykańskie lwy są najbardziej towarzyskie ze wszystkich dużych kotów i żyją razem w grupach, która składa się z kilkunastu lwów. Samiec lew ma wielką kudłatą grzywę, samica nie ma grzywy. Lwy lubią relaksować się i leniuchować. Podobnie jak tygrys dużo czasu spędza śpiąc.

- Zabawa ,,Kocia gimnastyka”
Posłuchaj wierszyka – zilustruj go ruchem.
,,Wspina się wspina kotek po ścianie ( dziecko staje na palcach, próbuje sięgnąć jak najwyżej)
Bo na suficie ma swe mieszkanie ( dziecko wymachuje rękami w prawo i w lewo)
Schodzi już kotek, zmęczył się srodze ( dziecko powoli schodzi z pozycji na placach, kuca na podłodze)
Teraz odpocząć chce na podłodze ( dziecko zwija się w kłębek)”
- Zabawa ,,Kocie wędrówki”
Wiesz, że koty są bardzo zwinne i sprytne, lubią chodzić swoimi ścieżkami. Zapraszamy Was do spaceru kocimi śladami. Na dywanie rozmieść skakankę ( lub linę, taśmę malarską). Zdejmij kapcie i przechodź wzdłuż linii jak kot mrucząc.
- Karty pracy
6 latki – cz.5 s.34-35
5 latki – cz.4.s.30
- Propozycje WSiP:
„Na wycieczkę zabieram…” ‒ zacznij zabawę słowami: Na wycieczkę do lasu / w góry / na wieś zabieram… i wymień nazwę jednego przedmiotu, np.: Na wycieczkę do lasu zabieram lornetkę. Poproś dziecko, aby powtórzyło wypowiedziane prze Ciebie słowa i dodało nazwę kolejnego przedmiotu, który chciałoby zabrać na wycieczkę, np.: Na wycieczkę do lasu zabieram lornetkę i torbę. Na zmianę powtarzajcie całą kwestię, dodając na końcu nazwę kolejnego przedmiotu. Przeliczajcie nazwy przedmiotów, które udało się Wam zapamiętać!
Zabawa pozwala rozwijać mowę i ćwiczyć pamięć, a przeliczanie nazw przedmiotów kształtuje umiejętności matematyczne.