11.05.20 – Dzień bibliotekarza

Kochani! Czy wiecie ,że 8 maja w Polsce obchodziliśmy  Dzień Biblioteki, Bibliotekarzy?

Bibliotekarz to osoba pracująca w bibliotece. Zajmuje się głównie wypożyczaniem książek.

  • Ćwiczenie 1

Odpowiedz na pytania:

-Co to jest biblioteka?( biblioteka to miejsce, gdzie książki można wypożyczyć)

-Czym różni się biblioteka od księgarni? ( księgarnia to miejsce gdzie książki można tylko kupić)

– Jak należy się zachować w bibliotece? ( cisza, spokój)

 Wysłuchaj wiersza J. Huszczy ,,Jestem książką z drugiej szafy”

Jestem książką z dużej szafy.
Wszyscy mówią, żem ciekawa,
więc mnie ciągle ktoś pożycza,
lecz nie cieszy mnie ta sława.       
Miałam papier bielusieńki,
ślady na nim Florka ręki.
Pozginał Jaś mi rogi,
Julek na mnie kładł pierogi.
Krzyś ze swym zwyczajem zgodnie,
trzymał mnie aż trzy tygodnie.
Narysował na okładce
Staś diabełka, małpkę w klatce.
Anka, Władka siostra mała,
ta mi kartki dwie wyrwała.
Cóż mi z tego, żem ciekawa,
dłużej żyć tak nie potrafię.
Nie będziecie mnie szanować,
to się na klucz zamknę w szafie.

  • Ćwiczenie 2

Porozmawiajmy o książkach

– co to znaczy dbać o książki?

–  kto czyta dzieciom książki?

– jakie są wasze ulubione tytuły książek?

  • Ćwiczenie 3

Posłuchaj zagadek związanych z tytułami bajek. Odpowiedz kto to?

ZAGADKI


-Idzie przez las w czerwonym płaszczyku i niesie dla babci jedzenie w koszyku
(Czerwony Kapturek).

-Stoi na stacji, ciężka, ogromna i pot z niej spływa ( lokomotywa)

-W kącie stała i tam też się przechwalała ( Samochwała)

-W chatce krasnoludków mieszka prześliczna królewna (Śnieżka)

-Jaka to dziewczynka ma roboty wiele, a na pięknym balu gubi pantofelek
( Kopciuszek)

-W kwiatku tulipana śpi mała dzieweczka,
wszystkie dzieci wiedzą, że to… (Calineczka)

-Chociaż na wielu poduszkach spała,
to i tak wstała cała obolała. (Księżniczka na ziarnku grochu)

-Buty nosi, choć to nie człowiek.
Co to za zwierzak, kto mi odpowie? (Kot w butach)

-Gdy się urodziło szare, brzydkie było.
W pięknego łabędzia się później zmieniło (Brzydkie Kaczątko)

-Zjedli Babie Jadze chatkę z piernika,
znacie tę dziewczynkę i tego chłopczyka? (Jaś i Małgosia)

-Chłopiec z drewna wystrugany,
cóż to za kłamczuszek znany? (Pinokio)

-Pół kobieta i pół ryba.
Któż to jest, powiecie chyba? (Syrenka)

  • Ćwiczenie 4 – praca plastyczna

Wykonaj ilustrację techniką dowolną do ulubionej bajki lub praca pt. ,,Mój pobyt w bibliotece”

Propozycje WSiP:

  • „Ciepło-zimno” ‒ wybierz niewielką zabawkę dziecka i ukryj ją w pokoju (w wersji łatwiejszej) lub w mieszkaniu (w wersji trudniejszej). Zachęć dziecko do odszukania zabawki – mów „ciepło”, gdy dziecko się zbliża do miejsca ukrycia przedmiotu lub „zimno”, jeśli się od niego oddala. W drugiej części zabawy możesz zaproponować zamianę ról – tym razem dziecko ma schować zabawkę i naprowadzać Cię na nią słowami „ciepło” lub „zimno”.

Zabawa kształtuje wyobraźnię, umiejętność logicznego myślenia i reagowania na hasło.

  • „Wyścig ziarenek” ‒ przygotuj kartkę, słomkę do napojów, klej, flamaster i ziarenko fasoli lub grochu. Jeśli nie masz słomki, możesz zrolować i skleić fragment papieru lub sztywnej folii. Ważne, żeby ziarenko było większe niż otwór w rurce. Na kartce narysuj drogę – dwie linie ułożone około 2 cm od siebie. Na początku narysuj linię startu, a na końcu – linie mety. Droga może być kręta – stopień skomplikowania zależy od możliwości dziecka. Ułóż ziarenko na początku drogi poproś dziecko, aby dmuchając przez słomkę przeprowadziło ziarenko do mety.

Zabawa pomaga usprawniać aparat mowy, kształtuje umiejętność kontrolowania oddechu.