4.06.20 Portret przyjaciela

Witam. Zaczynamy zagadką:

To jedna z najważniejszych osób na świecie.
    Jeśli go jeszcze nie macie – może kiedyś znajdziecie.
    To ktoś, z kim dobrze jest się bawić, śmiać, rozmawiać.
    Czasami miłe niespodzianki sobie sprawiać.
[przyjaciel]

  • Odpowiedz na pytanie:

Kogo nazywamy przyjacielem?                                                  

Czy warto mieć przyjaciela?

Kto jest twoim przyjacielem?

  • Posłuchaj wierszy:

„Przyjaciel” J. Koczanowska

Nie musisz mieć przyjaciół stu,
nie musisz mieć dziesięciu,
wystarczy byś jednego miał,
a to już wielkie szczęście.
Przyjaciel to jest taki ktoś,
kto zawsze cię zrozumie,
gdy dobrze jest – to cieszy się,
gdy źle – pocieszyć umie.
Przyjaciel to jest taki ktoś,
kto nigdy nie zawiedzie,
a poznasz go, bo z tobą jest
gdy coś się nie powiedzie.

WIERSZ „MÓJ PRZYJACIEL”

 Mój przyjaciel, daję słowo jest osoba wyjątkową!

Umie robić zamki z piasku, po  podwórku biega w kasku.

I dla wszystkich się naraża jak policjant albo strażak.

 Czasem bywa też piratem, co na statku ma armatę.

Raz rycerską nosi zbroję, innym razem jest kowbojem.

 Kiedy się spotkamy w parku to podzieli się koparką.

I pożyczy mi łopatkę lub wiaderko w żółtą kratkę.

 Bardzo lubi mleczne krówki i czerwone ciężarówki.

Piłką nożna kopie w błocie, z kotem ściga się po płocie.

 A w kieszonce od spódniczki trzyma procę i kamyczki.

Mój przyjaciel, daję słowo, jest osoba wyjątkową!

  • Prawda czy fałsz?

    Posłuchajcie uważnie i powiedzcie, czy się z nimi zgadzacie, czy nie”:
    –    Prawdziwy przyjaciel to ktoś, kto nas pociesza, gdy się martwimy.
    –    Prawdziwy przyjaciel to ktoś, kto się z nas naśmiewa.
    –    Prawdziwy przyjaciel to ktoś, kto pożyczy nam swoją ulubioną zabawkę.
    –    Prawdziwy przyjaciel to ktoś, kto jest dla nas niemiły.
    –    Prawdziwy przyjaciel musi mieć tyle samo lat co Ty.
    –    Prawdziwy przyjaciel ma dla nas czas.
  • Zatańcz ,,Nie chcę cię”
  • Praca plastyczna: Prezent dla przyjaciela

Narysuj portret swojego przyjaciela lub jak się z nim bawisz . Ozdób ramką i mu podaruj.

  • Karty pracy:

6 latki – cz.5 s.44-45

5 latki – cz.4 s.37

4 latki – cz3.s.74

Propozycje WSiP:

  • „Uciekająca piłka”

‒ przygotuj dmuchaną piłkę. Poproś dziecko, aby usiadło na podłodze w siadzie prostym

(z wyprostowanymi nogami). Połóż piłkę obok dziecka i poproś, aby przeturlało ją dokoła siebie, nie zginając nóg. Powtórz ćwiczenie kilka razy. Następnie umieść piłkę między stopami dziecka.

Poproś, aby się położyło i podało piłkę nogami do rąk, a następnie usiadło i ponownie umieściło piłkę między stopami. Powtórz ćwiczenie kilka razy. Na koniec umieść piłkę między zgiętymi kolanami dziecka. Poproś dziecko, aby trzymając piłkę kolanami uniosło biodra do góry. Powtórz ćwiczenie kilka razy.

Ćwiczenie rozciąga mięśnie grzbietu i wzmacnia mięśnie brzucha.

  • „Domowe klasy”‒ ułóż na podłodze kratownicę 2 x 2 lub 3 x 3 pola.

Możesz wykorzystać sznurek lub taśmę malarską. Pola powinny być takiej wielkości, aby dziecko mogło swobodnie stanąć w jednym z nich. W każdym polu ułóż kartkę pokolorowana przez dziecko na jeden dowolny kolor , np.: czerwony, zielony, niebieski, żółty, pomarańczowy, różowy, fioletowy, czarny, złoty. Poproś dziecko, aby zgniotło mocno jedną kartkę i stanęło przed kratownicą. Zachęć, aby rzuciło zmiętą kartkę na kratownicę i wylosowało kolor.

Następnie skakało kolejno na wszystkie pola i na każdym polu wypowiadało nazwę przedmiotu (lub zwierzęcia, rośliny), który jest w wylosowanym kolorze.

Podawanie nazw przedmiotów w wylosowanym kolorze rozwija wyobraźnię i zakres słownictwa dziecka. Zabawa ruchowa – skakanie po polach – to dobre ćwiczenie gimnastyczne.