Zajęcia 20.11.2020

Zabawy badawcze z magnesem

Rozpoczynając dzisiejsze zajęcia proszę nawiązać do wiersza J. Brzechwy ,,Tańcowała igła z nitką” – o czym był ten wiersz. Do zajęć potrzebny będzie magnes.

1. Wyłonienie problemu, że igła zniknęła na puszystym dywanie.

  • Jak można znaleźć zgubioną igłę?
    • Co pomoże w jej znalezieniu?
    • Czy wiecie, co to jest magnes?
  • Sprawdzenie, czy magnes przyciągnie igłę upuszczoną na podłogę.
    • Postawienie pytania: jakie inne przedmioty, potrzebne krawcowej do pracy, będzie przyciągał magnes?
    • Oglądanie zgromadzonych przyborów krawieckich (igła, szpilka, nożyce, szpulka nici, kawałki tkanin, miarka krawiecka).
  • Zabawy dowolne z magnesami: badanie oddziaływania magnesu na inne przedmioty w domu.
  • Zabawa „Igła tańczy na papierze”. Ciekawostka, magnes przez kartkę przyciąga igłę.

5. Spróbujemy odpowiedzieć teraz na pytanie czy inne przedmioty mogą działać podobnie jak magnes? Sprawdzamy:

  • Badamy balon – pocieramy kilka razy nadmuchany balon o dywan. Gdy balon się naelektryzuje sprawdzamy czy będzie przyciągał drobne kawałki papieru, czy przyciąga spinacze. Wniosek: balon przyciąga kawałki papieru gdyż na jego powierzchni zgromadziły się ładunki elektryczne.
  • Grzebień – pocieramy o dywan lub o wełniany sweter kilka razy. Gdy grzebień się naelektryzuje sprawdzamy czy będzie przyciągał drobne kawałki papieru, czy przyciąga spinacze. Wniosek: grzebień przyciąga kawałki papieru gdyż przez pocieranie na jego powierzchni zgromadziły się ładunki elektryczne.

Różne przedmioty możemy naelektryzować poprzez pocieranie. Gromadzą się na nich ładunki elektryczne które przyciągają kawałki papieru, ale nie przyciągają rzeczy metalowych. Przedmioty te jednak nie są magnesami. Magnesów nie musimy pocierać.

Pokoloruj obrazek