Drodzy RODZICE !W miesiącu październiku zaczęliśmy realizować projekt edukacyjny WODA. Projekt ma na celu rozbudzenie zainteresowania przyrodą, zaspokojenie narastającego zaciekawienia otaczającym środowiskiem oraz zwrócenie szczególnej uwagi na oszczędzanie wody.
Wspólnie stworzyliśmy siatkę pytań – pytania dotyczyły tego, co dzieci chciałyby się dowiedzieć o wodzie. Biedronki poznały znaczenie wody w życiu człowieka, roślin i zwierząt. Dzieci podczas zajęć przyglądały się doświadczeniom: skraplanie wody oraz co rozpuszcza się w wodzie.
Dziś dalszy ciąg doświadczeń.

DOŚWIADCZENIE 1
Potrzebne Ci będą jajka, sól oraz naczynia.
Do naczynia wsyp 5 łyżeczek soli (chyba, że Twoja szklanka jest bardzo duża, to więcej). Mieszaj aż sól się rozpuści – jakby to Trampolinek nazwał powstanie mgła.
Włóż ostrożnie po 1 jajku do każdej ze szklanek i obserwujcie, co się dzieje.
Jajko w szklance bez soli będzie leżało na dnie (o ile było to jajko świeże). Jajko w szklance z solą będzie się unosiło na powierzchni.

Dlaczego?
Woda i jajko mają inną gęstość: – jajko ma większą gęstość niż woda – słona woda zwiększa gęstość, tym samym jajko jest „lżejsze” od wody z solą. Na jajko działają siła grawitacji i siła wyporu. Siła wyporu zależy między innymi od gęstości płynu – gdy zwiększamy gęstość wody, zwiększa się też siła wyporu. W taki sposób jajko wypływa na wierzch.
Ciecze – substancje płynne mają różny ciężar, mimo takiej samej objętości. Woda słona (morza i oceany) ma większy ciężar niż woda słodka (rzeki i jeziora). W słonej wodzie wszystko pływa lepiej.
DOŚWIADCZENIE 2

,,CO PŁYWA, CO TONIE?”
· Do miski z wodą wrzucamy różne przedmioty: ołówek, kamień, moneta, gwóźdź, piasek, spinacz biurowy, klucz, korek, magnes, spinacz, plastikowy klocek. Obserwujemy i omawiamy co dzieje się z tymi przedmiotami, wyciągając wnioski. Następnie dzieci wrzucają: skruszony styropian, skorupki od orzecha, piórko, piłeczkę pingpongową, kawałeczek drewna, papier i inne lekkie przedmioty – omawiają co dzieje się z tymi przedmiotami i dlaczego tak się zachowują. WYJAŚNIENIE: Po wykonaniu doświadczenia, dzieci wymieniają przedmioty, które pływały po wodzie, czyli: ołówek, drewniany klocek, plastikowy klocek, piłeczka pingpongowa, kawałek styropianu i z jakich surowców zostały wykonane: drewno, plastik, styropian. Wiedzą, że te przedmioty pływają dlatego, że wykonane są z takich właśnie materiałów, a zatoną przedmioty z metalu: moneta, gwóźdź oraz magnes. Wielkość przedmiotu nie ma wpływu na to, czy pływa, czy tonie; duży kawałek styropianu pływał, mała moneta utonęła.