15.04.2021 Rolnik

Drogie dzieci. Dziś porozmawiamy o pracy rolnika  i jego obowiązkach.

  • Rolnik – praca rolnika wymaga  nie tylko dużej sprawności , wytrzymałości, ale także określonego trybu życia. Rolnik wykonuje swoją pracę 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu.

Rolnik zajmuje się przede wszystkim uprawą roli, ogrodów, sadów lub hodowlą zwierząt w gospodarstwie.

Obowiązki rolnika to:

  • rolnik musi dobrać rośliny oraz je posadzić
  • rolnik nawozi uprawy i odpowiednio je pielęgnuje
  • rolnik opiekuje się zwierzętami
  • Wysłuchaj opowiadania, dowiesz się co to jest gospodarstwo ekologiczne.

„Gospodarstwo ekologiczne” – opowiadanie Olgi Masiuk

            Wycieczka do gospodarstwa ekologicznego była zaplanowana od dawna. Dzieci próbowały się dowiedzieć, co znaczy słowo „ekologiczne”, ale ponieważ odpowiedzi „zdrowe”, „naturalne” niewiele wyjaśniały, postanowiły sprawę zbadać dopiero na miejscu.           Jazda małym autobusem była bardzo przyjemna. Po godzinie pojazd zatrzymał się przed niewielkimi zabudowaniami. Tup ( zajączek), oczywiście, wytuptał pierwszy.

  • Ale tu pięknie pachnie! – zawołał zdziwiony.
  • Na spotkanie dzieciom wyszła uśmiechnięta pani.
  •  Pachnie kwiatami i świeżym powietrzem – wyjaśniła.
  • – Chodźcie, wszyscy już na was czekają.
  • – Kto na nas czeka? – zainteresowała się Elizka.
  •  – Ktoś w oborze, ktoś w kurniku i ktoś na polu – zaśmiała się pani.
  • – Hej, hej, dzieci – dał się nagle słyszeć głos. Wszystkie głowy zwróciły się w stronę pola, skąd dochodziły okrzyki. Stał tam pan i przyjaźnie machał ręką.
  • – O, to właśnie jeden z oczekujących – rzekła pani. – Mój mąż. Pokaże wam, czym się zajmujemy. Tup oczywiście był pierwszy.
  • – Tylko uważaj, żebyś niczego nie podeptał – powiedział pan.
  • – Musisz iść bardzo ostrożnie.
  • – Na co mam uważać? – zdziwił się zając.
  •  – Zobacz, dopiero niektóre warzywa wychodzą z ziemi. Tup nachylił się. I rzeczywiście, widać było niewielkie zielone listki różnych kształtów. Małe krzaczki sałaty, rzodkiewki, nieśmiałe jeszcze pióropusze marchewek. Tup nachylił nos i po chwili zakrzyknął uradowany:
  • – Jak te marchewki pięknie pachną! W życiu nie czułem tak smakowitego zapachu! – Pachną tak, ponieważ są zdrowe. Bardzo o nie dbamy. Rosną w czystej ziemi i oddychają czystym powietrzem.
  • – A co tam jest? – zapytał Kuba wskazując na dwa budynki obok.
  •  – Tam mieszkają zwierzęta – odpowiedziała pani. – W oborze krowy i świnie, a w kurniku…
  • – Jajka! – krzyknął Tup, zanim pani dokończyła zdanie. I wszyscy udali się do obory. – Specjalnie czekałam na was z wyprowadzeniem krów na pastwisko. Trawa jest jeszcze słabiutka, ale pogoda piękna, więc krowy nie chcą siedzieć w oborze. Pomożecie mi – powiedziała pani. Szczypior, który był najodważniejszy ciągnął sznurek i krowa potulnie ruszyła za nim.
  • – A teraz pójdziemy szukać jajek – rzekł pan. W kurniku na grzędach siedziały kury. Rozbiegły się, kiedy zobaczyły dzieci i można było szukać jajek. Zosia znalazła dwa, Kuba trzy, więc pani zaproponowała, żeby iść do kuchni zrobić jajecznicę. Dzieci pomagały wbijać jajka na patelnię i kroić chleb, który był puszysty i chrupała mu skórka. Tup przytknął kromkę do nosa.
  • – Znowu pięknie pachnie! – krzyknął.
  •  – Już wiem, co to znaczy ekologiczny – roześmiał się. – To znaczy, że pachnie.

Omówienie tekstu:

  • Gdzie pojechały dzieci?
  • Co widziały?
  • Po co poszły do kurnika?
  • Co robiły w oborze?
  • Zabawa naśladowcza ,,Obowiązki rolnika”

 ( dziecko przedstawia czynności o których opowiada rodzic).

Rolnik Roman wstał wcześnie rano, zjadł śniadanie, umył zęby, nałożył ogrodniczki i wyszedł do swojego gospodarstwa. Najpierw otworzył drzwi kurnika, nasypał kurom paszy i dolał wody. Potem zebrał jajka do koszyka. Kolejnym przystankiem był chlew – mieszkanie świń. Tam również nasypał im jedzenia do koryta. Dalej przeszedł do krowy Mućki. Podał jej wczoraj ściętej trawy. U Mućki spędził trochę więcej czasu, bo musiał ją wydoić. Świeże mleko zaniósł do domu, nalał sobie do swojego kubka  i wypił. Po ciężkiej pracy rolnik Roman chwilę odpoczywał.

  • Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze: naśladuj zwierzęta : kura ( ko, ko), krowa ( muu), świnka ( chrum), kot ( miau), pies ( hau). Którym zwierzątkiem chciałbyś być i dlaczego.
  • Zaśpiewaj piosenkę ,,Rolnik sam w dolinie”

 załącznik nr 1    Rolnik sam w dolinie

  • Karty pracy:

6 latki – cz.4  s.62-63

6 latki : ZABAWY Z KODOWANIEM- S.10 i 12

6 latki : MY I NASZ ŚWIAT EMOCJE  s.14- 17

5 latki: MY I NASZ ŚWIAT. EMOCJE.. s.16-17 (z Biedronek nie wszyscy mają te karty, zrobią w przedszkolu)

3-4- 5 latki – pokoloruj obrazek  załącznik Rolnik